administrator
Dołączył: 05 Lis 2016 Posty: 2942
|
Wysłany: Nie Lis 06, 2016 13:11 Temat postu: Inteligencja Abstrakcyjna |
|
|
Sprawdz swoje IQ
Kane, M. J., Engle, R. W. (2002). The role of prefrontal cortex in working memory capacity, executive attention, and general fluid intelligence. Psychonomic Bulletin and Review, 9, 637–671. [435] Mueller i Dweck, 1998. [115] National Center for Educational Statistics, 2008. Tabele i ryciny: http://nces.ed.gov/quicktables/ (z 14 sierpnia 2008 roku). Kto ma surowsze podejście do dzieci? Nye, B., Jayne Zaharias, B. D., Fulton, C. M., Achilles, C. M., Hooper, R. (1994). The lasting benefits study: A continuing analysis of the effect of small class size in kindergarten through third grade on student achievement test scores in subsequent grade levels (Seventh grade technical report). Nashville: Center of Excellence for Research in Basic Skills, Tennessee State University. Życie dobre. Uzyskiwanie rzeczy pożądanych lub upragnionych. Masz wspólny cel z ludźmi, z którymi regularnie się kontaktujesz (np. przez e-mail). Mam wrażenie, że coś cię boli. Jakie są intencje tej osoby? Każdy z nas posiada swoje wypróbowane sposoby działania. Każda społeczność do sprawnego funkcjonowania potrzebuje zasad i przepisów. Zbyt silne przywiązanie do reguł postępowania może jednak sprawić, że popadniemy w rutynę i utracimy zdolność do przyjmowania zmian. Zbyt sztywne myślenie sprawia, że tracimy różne okazje, mamy kłopoty z uczeniem się nowych rzeczy i miewamy tendencje do rozwiązywania problemów w jednakowy, często mało efektywny sposób. Regresja wieloraka polega na jednoczesnym zestawieniu kilku zmiennych niezależnych, czyli wyjaśniających, z jakąś zmienną zależną, czyli wyjaśnianą. Można na przykład określić, w jakim stopniu kilka zmiennych decyduje o atrakcyjności domów na rynku nieruchomości. Moglibyśmy wziąć pod uwagę powierzchnię w metrach kwadratowych, liczbę sypialni, okazałość głównej łazienki (określoną na przykład za pomocą współczynnika uwzględniającego liczbę umywalek, ewentualną obecność jacuzzi oraz jakość elementów wykończeniowych), średnie dochody mieszkańców dzielnicy oraz wygląd domu w ocenie grupy potencjalnych nabywców. Następnie zestawiamy te wszystkie zmienne z atrakcyjnością domu wyrażoną w cenie, jaką można za niego uzyskać na rynku, czyli ze zmienną wyjaśnianą. Szacunkowy udział każdej zmiennej w wartości rynkowej uzyskujemy przez określenie stopnia jej korelacji z wartością rynkową, eliminując wpływ wszystkich innych zmiennych (to jest przypisując im stałą wartość). I tak, przy utrzymaniu wartości innych zmiennych na stałym poziomie korelacja wyglądu domu z wartością rynkową mogłaby wynosić 0,25, a korelacja okazałości głównej łazienki z wartością rynkową – 0,10. Jednakże wszystkie zmienne korelują ze sobą nawzajem, niektóre z nich zmierzone zostały z większą precyzją niż inne, niektóre łączy z innymi związek przyczynowo–skutkowy, ponadto pewne zmienne, które nie zostały uwzględnione, będą wywierać wpływ na te, które wzięto pod uwagę. Wskutek tego analiza regresji wielorakiej może prowadzić do błędnych wniosków. Faktyczny udział wyglądu domu w cenie rynkowej może być znacznie większy lub mniejszy niż uzyskane w wyniku analizy regresji 0,25. Być może, podobnie jak większość ludzi, nie do końca zdajesz sobie sprawę, co dokładnie oznacza słowo „empatia”. Prawdę mówiąc, ludzie bardzo często mylą empatię z inną dobrą emocją — sympatią. Postaraj się przyjąć pozycję dostojną i pełną skupienia. Pozwoli Ci ona poczuć się bezpiecznie i zapewni właściwe wyczucie otaczającego Cię świata. Monika często wraca do tego zapisu, zwłaszcza gdy czuje się źle lub samotnie. Nawet jeśli źle jej pójdzie na egzaminie czy kolokwium, lubi sobie przypomnieć, dlaczego właściwie studiuje. Instytut Badań nad Szkolnictwem Wyższym przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles oraz Centrum Wspierania Studentów Pierwszego Roku przy Brevard College przeprowadziły zakrojone na szeroką skalę badania wśród studentów pierwszego roku, w których udział wzięło 38 000 młodych ludzi z całych Stanów Zjednoczonych. Badania te miały odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak wielu studentów nie potrafi przebrnąć pierwszego roku studiów. [385] Ji, Zhang i Nisbett, 2004. Teraz ustal, czy powyższe stwierdzenia będą Ci pomocne podczas próby przeprowadzania zmian w zachowaniu danej osoby. Jeżeli to możliwe, postaraj się też znaleźć dodatkowe przeszkody utrudniające taką zmianę i postaraj się je usunąć. Jeżeli na przykład druga osoba nie wierzy, że korzyści płynące ze zmiany są warte włożonej w nią pracy, utwórz listę wszystkich pozytywnych efektów, jakie Twoim zdaniem może ona przynieść. Zwiększ swoją elastyczność. Przypomnijmy sobie opisane w poprzednim rozdziale badanie antropolog Shirley Brice Heath, obejmujące dzieci z pewnej wiejskiej społeczności na Południu Stanów Zjednoczonych[270]. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku przez wiele miesięcy żyła ona wśród trzech różnych typów rodzin i obserwowała należące do nich dzieci, dopóki nie poszły one do szkoły. Badała białe rodziny z klasy średniej, w których przynajmniej jedno z rodziców było nauczycielem, białe rodziny z klasy pracującej i czarne rodziny z klasy niższej. Wiele elementów, które odróżniały rodziny z klasy pracującej od rodzin z klasy średniej, okazało się typowych również dla ubogich czarnych rodzin. Jednakże socjalizacja dzieci w sferze języka pod wieloma względami przebiegała inaczej u czarnych niż u białych z którejkolwiek klasy i była jeszcze mniej sprzyjająca z punktu widzenia przygotowania dzieci do nauki w szkole. Poznasz sposoby radzenia sobie z emocjami. W tym rozdziale. Bar-On opracował i zdefiniował 15 czynników wchodzących w skład pięciu obszarów inteligencji emocjonalnej i społecznej. Nie widzą Cię, gdy ich mijasz. Układanki. Wyniki badania Duckworth i Seligmana są bardzo istotne, wymagają jednak powtórzenia. Różnice między IQ a samodyscypliną jako wskaźnikami osiągnięć szkolnych mogą nie być takie same w wypadku zwykłej szkoły, a nawet innej szkoły z rozszerzonym programem nauczania. Mimo to wyniki owego badania potwierdzają hipotezę, że czynniki motywacyjne mogą powiedzieć więcej o przyszłych osiągnięciach w nauce niż iloraz inteligencji. [198] Heath, 1982, 1983. Złość na recepcjonistkę, której nie było rano za biurkiem. Poznasz sposoby radzenia sobie z emocjami. Życie znaczące. Przynależność do czegoś wykraczającego poza własne pragnienia i przyjemności oraz działanie na jego rzecz. Jadwiga przedstawiła Markowi wszystkie swoje przemyślenia na temat ich związku, a potem poprosiła męża, aby się wypowiedział, jak on widzi to wszystko. Z początku Marek nie był skłonny wykonać z nią tego ćwiczenia. Wówczas Jadwiga powiedziała, że jeśli mąż powie jej, co tak naprawdę myśli, ona mu przedstawi swoje domysły na ten temat. Wtedy Marek się zgodził. Jak sobie radzić z nadmierną aktywnością i agresją. Kiedy ktoś Cię rozczaruje, Twoją reakcją może być zaakceptowanie tego faktu. Powiedz sobie, że właśnie stało się coś nieprzyjemnego, i zacznij szukać sposobów radzenia sobie z tym zachowaniem oraz ze związanymi z nim emocjami. Dowiedz się, którzy z Twoich współpracowników podzielają Twoje poglądy. Porozmawiaj ze swoim szefem oraz z innymi wyżej postawionymi pracownikami. Dowiedz się, czy Twoja firma posiada plan działania w lokalnej społeczności oraz kto tym planem zarządza, a następnie zapytaj, czy możesz w czymś pomóc. Działaj aktywnie! |
|