administrator
Do³±czy³: 05 Lis 2016 Posty: 2942
|
Wys³any: Nie Lis 06, 2016 14:01 Temat postu: Zagadki Lateralne |
|
|
Sprawdz swoje IQ
Specyficzne cechy osobowości lub temperamentu. Vernon, P. E. (1982). The abilities and achievements of Orientals in North America. New York: Academic Press. Bez wątpienia szkoła sprawia, że stajemy się bystrzejsi. Nabyta w szkole wiedza i wykształcone tam umiejętności rozwiązywania problemów wpływają na wyższy iloraz inteligencji. Biorąc pod uwagę IQ, jeden rok nauki w szkole jest wart tyle, co dwa lata życia. „Postawmy sprawę jasno. Nie chcesz mnie słuchać i planujesz zrobić to, co uważasz za stosowne, tak?”. Kluczowym odkryciem jest to, że IQ dzieci adoptowanych przez rodziców o wysokim statusie społeczno–ekonomicznym średnio o 12 punktów przewyższał IQ dzieci adoptowanych przez rodziców o niskim SES. Było tak bez względu na SES biologicznych matek dzieci. Badanie udowodniło zatem, że środowisko wyższej klasy społecznej sprzyja wychowaniu dzieci o znacznie wyższym ilorazie inteligencji niż w środowisku klasy niższej[61]. Co równie ważne, także osiągnięcia szkolne dzieci wychowanych w bogatej klasie średniej znacznie przewyższały osiągnięcia dzieci pochodzących z niższych klas społecznych. Ustalanie i osiąganie celów. Jak zrównoważyć pracę i życie osobiste. Zrozumiemy ludzi o niskiej inteligencji emocjonalnej. Osobno. W Multi-Health Systems przeprowadziliśmy zakrojone na szeroką skalę badania dotyczące Sił Powietrznych USA, starając się określić, co ułatwia pracę werbownikom, którzy w chwili, gdy prowadziliśmy badanie, akurat masowo odchodzili z pracy. Do typowych zadań takich werbowników, podobnie jak w przypadku sprzedawców, należało przedstawianie profitów, jakie ludzie mogli uzyskać dzięki zaciągnięciu się do Sił Powietrznych. Cattell, R. B. (1987). Intelligence: Its structure, growth and action. Amsterdam: North–Holland. Umiejętność mówienia w taki sposób, aby ludzie Cię słuchali, można oczywiście rozwijać. Natomiast zaufanie i szacunek nie zawsze zdobywa się od pierwszego spotkania i czasami trzeba nad tym popracować. Jak jednak wykorzystać empatię w praktyce? Z całą pewnością najważniejszą rzeczą jest umiejętność słuchania. Drugą istotną kwestią jest obserwowanie rozmówcy. Podczas słuchania należy bardzo mocno skupić się na drugiej osobie i na jej wypowiedzi. Czasami bywa tak, że jej wypowiedź nie jest zgodna z tym, co ona tak naprawdę myśli, dlatego też konieczne jest dotarcie do sedna przedstawianej sprawy, a to może wymagać nieco praktyki. Z tego też powodu lepszą więź można nawiązać z ludźmi, których się już zna. Jeśli przyjrzysz się uważniej swoim emocjom, a także intuicji, tętnu, uczuciu mrowienia na skórze, oddechowi oraz myślom przebiegającym Ci przez głowę, będziesz w stanie skuteczniej rozpoznawać, co czujesz w danej chwili. To z kolei pozwoli Ci na skuteczniejszą samokontrolę. 2. Opracuj kilka alternatywnych rozwiązań. Zrozumiesz, jak można pomóc innym się zmienić. Przepaść pod względem wysokości ilorazu inteligencji między populacją czarną a białą zwiększa się na etapie szkoły średniej. Niektórzy zwolennicy odziedziczalności interpretują ten fakt jako dowód na to, że geny bardziej zaznaczają swój wpływ w miarę postępów w rozwoju. W związku z tym należałoby się spodziewać, że im wyższy szczebel edukacji, tym dalej w tyle będą pozostawali czarni. Herrnstein i Murray na przykład utrzymywali, że jest mało prawdopodobne, by edukacja powyżej szkoły średniej mogła zmniejszać różnice w IQ pomiędzy rasami[335]. Nie znoszę kontaktu z klientami twarzą w twarz. Nauczycielka ta, pani A, przez trzydzieści cztery lata pracowała w szkole, w której uczyły się dzieci o niskim statusie społeczno–ekonomicznym, w tym jedna trzecia Afroamerykanów. Przeprowadzono rozmowy z sześćdziesięcioma dorosłymi absolwentami tej szkoły, którzy uczęszczali do niej przez jedenaście lat. Jedną trzecią z nich w pierwszej klasie uczyła pani A. Spośród osób, które chodziły do klas innych nauczycieli, 31% nie mogło sobie przypomnieć ich nazwisk, tymczasem nazwisko pani A pamiętali wszyscy jej byli uczniowie. Zaledwie jedna trzecia uczniów z innych klas oceniła swojego nauczyciela jako dobrego lub doskonałego, niezależnie od tego, czy osoby te pamiętały jego nazwisko. Pani A otrzymała tak wysokie oceny od trzech czwartych swoich uczniów. Dwadzieścia pięć procent uczniów innych nauczycieli oceniło ich zaangażowanie na szóstkę; panią A oceniło tak 71% jej uczniów. Kiedy ankieter zapytał jednego z nauczycieli o metody pracy pani A, ten odparł, że „wkładała ona w nauczanie całe serce”. Powiedział również, że wierzyła w potencjał każdego ucznia – nikt nie ukończył jej klasy, nie nauczywszy się czytać. Zostawała po lekcjach, by pomagać mniej zdolnym dzieciom. Dzieliła się śniadaniem z tymi, które zapomniały swojego. Jak skłonić nastolatka do czytania poradników. [301] Gormley, Gayer, Phillips i Dawson, 2005; Love i in., 2005; Hamre i Pianta, 2005. Umiejętności potrzebne do przewodzenia w miejscu pracy różnią się od umiejętności niezbędnych do wykonywania większości innych prac. Przejrzyj poprzednie części tego rozdziału i zastanów się nad swoimi mocnymi stronami w omawianych obszarach. Zastanów się, czy dobrze się czujesz, zarządzając innymi. Być może po prostu nie masz ochoty być przywódcą w swoim miejscu pracy. Pamiętaj, że nie ma w tym niczego złego. Postaraj się zwizualizować te działania, do podjęcia których ta osoba mogłaby być skłonna. Rób tak do chwili opracowania zachowania, które Twoim zdaniem będzie odpowiadać zarówno Tobie, jak i drugiej osobie. Uzyskać informacje na temat pomysłów czy narzędzi, które będziesz wykorzystywać. Empatia pozwala na właściwe odczytywanie i zrozumienie emocji Twojego dziecka, co może Ci pomóc w kontrolowaniu jego zachowania. Oto kilka metod pozwalających nawiązać empatyczną więź z dzieckiem. W ocenie emocji innej osoby pomaga również spojrzenie na jej język ciała. Jeżeli ktoś trzyma ręce skrzyżowane na piersi, może to oznaczać chęć utrzymywania innych na dystans. Może być również oznaką wrogości. Z kolei mimika mówiącego pozwala określić jego intencje, dlatego warto się jej przyjrzeć. Ponieważ znasz sposób działania swojej firmy, możesz podzielić się tą wiedzą ze swoimi kolegami z pracy. Rzecz jasna, nie możesz ograniczyć się do narzekania, ale powinieneś zrobić to w sposób konstruktywny. Oferując własne rozwiązania czy choćby deklarując chęć ich znalezienia, automatycznie stajemy się ważniejsi dla naszej firmy. 2. Poniżej zapisz kilka pomysłów dotyczących tego, w jaki sposób możesz zmienić swoją sytuację, aby powyższe stwierdzenie stało się prawdziwe. Gdy ocenisz już własną reakcję na daną sytuację i określisz, jak się z tym czujesz (jak to przedstawiłem w poprzedniej sekcji), możesz zacząć myśleć o realistycznym zachowaniu alternatywnym, które może przejawiać inna osoba. Realistyczne zachowania alternatywne to działania, które Twoim zdaniem może zechcieć podjąć druga osoba. Sternberg podaje bardzo przekonujący przykład z trzema hipotetycznymi studentkami. Analityczna Alicja potrafi błyskotliwie analizować i poddawać krytyce pomysły innych ludzi. Kreatywna Kasia nie jest tak biegła w analizowaniu pomysłów, lecz sama wpada na mnóstwo interesujących rozwiązań, których część udaje się zrealizować. Praktyczna Patrycja nie ma umysłu analitycznego, nie jest też szczególnie kreatywna, ale potrafi znaleźć drogę do wykonania określonego zadania. Umie osiągnąć cel w rozsądny, optymalny sposób. |
|