administrator
Dołączył: 05 Lis 2016 Posty: 2942
|
Wysłany: Nie Lis 06, 2016 14:04 Temat postu: Zagadka Jaskolka |
|
|
Sprawdz swoje IQ
[14] Blair, 2006; Duncan, Burgess i Emslie, 1995. Wydając polecenia, należy wskazywać na obopólne korzyści. Pomyśl o swojej prezentacji (lub sprzedaży) i spróbuj sobie wyobrazić, jak Twój rozmówca będzie interpretować to, co mu powiesz. Umiejętność kontrolowania własnych emocji jest bardzo ważnym elementem szczęśliwego związku. Badania prowadzone przez Multi-Health Systems wykazały, że zdolność do podtrzymywania poczucia szczęśliwości maksymalizuje przyjemność, jaką daje związek, oraz poprawia odporność niezbędną do przetrwania trudnych okresów. Ponadto Twoja szczęśliwość może funkcjonować w charakterze tarczy chroniącej przed negatywnymi emocjami. Masz prawdopodobnie w swoim otoczeniu ludzi, których zachowanie pragniesz zmienić w taki czy inny sposób. Na ogół najbardziej pragniemy wpłynąć na zmianę zachowania osób nam najbliższych, gdyż w ich przypadku najłatwiej jest określić, czy nasze próby zakończą się powodzeniem. Najskuteczniejsze są zwykle próby wprowadzenia zmian drobnych, a nie wielkich. Jeżeli przed wyrażeniem swojego zdania posłuchasz własnej intuicji, możesz całkiem sprawnie ocenić skuteczność planowanej zmiany. Czy masz ochotę diametralnie zmienić charakter swojej pracy? W firmie Anny ludzie mają wrażenie, że mogą wpływać na jej działania. Wszyscy wspólnie cieszą się z sukcesów i wspólnie dzielą odpowiedzialność za porażki. Wszyscy też — od pracowników sortowni poczty, poprzez magazynierów, aż do prezesów — wiedzą, jak dobrze funkcjonuje ich firma. Kultura korporacyjna oraz stosowanie odpowiednich wypracowanych przez szefów sposobów przewodzenia innym motywują wszystkich do wytężonej pracy. Pracownicy są emocjonalnie związani ze swoim miejscem pracy i czują się w nim jak w rodzinie. Mierzenie własnej temperatury emocjonalnej. Spanie. Z literatury poświęconej „efektywnej szkole” dowiadujemy się, jacy są dyrektorzy i nauczyciele w szkołach uzyskujących lepsze wyniki, nie wiemy jednak, jak kształtują się związki przyczynowo–skutkowe – w jakim stopniu oddani dyrektorzy i zaangażowani nauczyciele przesądzają o tym, że szkoły stają się lepsze, a w jakim to łatwiej uczący się podopieczni sprawiają, że dyrektorzy wydają się oddani, a nauczyciele zaangażowani? Niektóre interwencje ogólnoszkolne okazały się skuteczne, ale jak dotąd nie ma istotnych dowodów na to, by ich efekty były bardzo znaczące. Jak skłonić innych, aby Cię słuchali? Niektóre firmy mają jasną politykę względem organizacji dobroczynnych i bezpośrednio je informują, jakie działania wspierają i co mogą dla nich zrobić. Wsparcie takie nie musi ograniczać się jedynie do przekazywania pieniędzy, ale może także wiązać się z charytatywnymi działaniami pracowników, organizowaniem imprez czy angażowaniem innych ludzi do pomocy. Dowiedz się, czy w Twojej okolicy są jakieś organizacje, które wspierają ideę odpowiedzialności społecznej w miejscu pracy. Niektórzy ludzie w naturalny sposób radzą sobie z własnymi i cudzymi emocjami. Przypomina to trochę wrodzony talent znanych gwiazd sportu takich jak Tiger Woods. W przypadku inteligencji emocjonalnej zdarza się to jednak dość rzadko. Duyme, M. (1981). Les enfants abandonnés. Rôle des familles adoptives et des assistantes maternelles. Paris: CNRS. Przedstawione przeze mnie dane dotyczące wpływu genów na IQ w porównaniu z wpływem środowiska mówią nam coś niezwykle ważnego o klasie społecznej i inteligencji. Doświadczenia dzieci, których rodzice są przedstawicielami wolnych zawodów i należą do klasy średniej, przyczyniają się do znacznie wyższego ilorazu inteligencji u tych dzieci oraz znacznie niższego odsetka niepowodzeń szkolnych, niż dzieje się to na ogół w wypadku dzieci z rodzin o niskim SES. Stopień, w jakim czynniki środowiskowe typowe dla rodzin o niższym statusie społeczno–ekonomicznym obniżają IQ w stosunku do jego potencjału, można nawet wyrazić konkretną liczbą, a przynajmniej przedziałem – wynosi on od 12 do 18 punktów. Niezależnie od tego, jak duże okażą się estymacje odziedziczalności, tego faktu nic nie zmieni. Wiemy zatem, że generalnie interwencje są w stanie skutecznie zwiększać inteligencję ubogich. Mogą także istotnie wpłynąć na zmniejszenie odsetka niepowodzeń szkolnych u dzieci wychowywanych w rodzinach o niższym statusie. Ocenia się, że redukcja ta wynosiłaby co najmniej połowę odchylenia standardowego, a maksymalnie nawet jedno odchylenie i w tym drugim wypadku dawałaby wartość odsetka typową dla dzieci z rodzin należących do klasy średniej, wychowywanych przez biologicznych rodziców. Bardzo lubisz się uczyć. [5] Snyderman i Rothman, 1988. Szybki ruch całego ciała do tyłu. Powody, dla których dziecko jest nieśmiałe, mogą być następujące. Oczy mogą bardzo wiele powiedzieć o samopoczuciu drugiej osoby. Jasny, błyszczący wzrok to oznaka radości. Wzrok spuszczony i przygaszony to z kolei objaw smutku. Kontrolowanie ułożenia ust nie jest szczególnie trudne, ale zapanowanie nad wyglądem oczu jest już znacznie trudniejsze. William Shakespeare powiedział, że oczy są zwierciadłem duszy, dzięki czemu można za ich pomocą odczytywać uczucia. Inteligencja emocjonalna. Psychologowie definiują ją na wiele różnych sposobów. Większość tworzonych definicji opiera się zwykle na zdolności do postrzegania i rozumienia emocji (nie tylko własnych, ale też przejawianych przez osoby w naszym otoczeniu) oraz korzystania z nich w celu lepszego przystosowania się do wymagań sytuacji. Ja osobiście definiuję inteligencję emocjonalną jako zdolność dostrojenia się do otaczającego świata, rozumienia sytuacji oraz nawiązywania kontaktów z innymi przy jednoczesnym kontrolowaniu własnego życia. Psychologowie oceniają inteligencję emocjonalną za pomocą wielu różnych testów mierzących iloraz emocjonalny (EQ). Najczęściej stosowanymi do tego celu narzędziami są testy EQ-i oraz MSCEIT, które omówię w dalszej części tego rozdziału w sekcji „Jak działają testy EQ”. Kwestionariusz osobowości Myers-Briggs (Myers-Briggs Type Indicator, MBTI) (http://www.cpp.com). Jest to bardzo powszechnie wykorzystywany test osobowości, który skupia się na pewnych preferencjach osobowościowych. Opiera się on na teoriach C.G. Junga i bierze pod uwagę wymiar introwersji/ekstrawersji, percepcji/intuicji, myślenia/czucia oraz osądzania/obserwacji. Ile kosztowałoby prowadzenie szkół opartych na programie KIPP, gdyby nauczyciele otrzymywali w nich taką samą stawkę godzinową jak w szkołach publicznych (co wydaje się nie tylko sprawiedliwe, lecz także konieczne, jeśli ma się znaleźć odpowiednia liczba chętnych)? Uczniowie w szkołach typu KIPP spędzają ze swoimi nauczycielami około 60% więcej czasu niż uczniowie w innych szkołach. Większość kosztów w systemie kształcenia stanowi infrastruktura, koszty administracyjne i eksploatacyjne oraz odsetki od zadłużenia, których program KIPP nie podwyższa. Koszt utrzymania jednego ucznia w przeciętnej szkole publicznej w Stanach Zjednoczonych w 2005 roku wyniósł około 8000 dolarów, z czego jedną trzecią stanowiły płace nauczycieli[346]. Zakładając, że ich wynagrodzenie wyniosłoby o 60% więcej i że programem KIPP objęto by jedną trzecią z 40 milionów dzieci w wieku od pięciu do czternastu lat, dodatkowy koszt wyniósłby 35 miliardów dolarów. Także w tym wypadku kwotę tę w znacznym stopniu zrównoważyłyby sumy zaoszczędzone na opiece nad dziećmi i dodatkowe zarobki matek. Na obecnym etapie nie da się jeszcze obliczyć korzyści ekonomicznych w ciągu całego czasu przebywania dzieci w takich szkołach. Można jednak oczekiwać, że w najgorszym wypadku zrównoważyłyby one znaczną część dodatkowych kosztów. |
|