administrator
Dołączył: 05 Lis 2016 Posty: 2942
|
Wysłany: Nie Lis 06, 2016 14:04 Temat postu: Test Psychologiczny Plamy |
|
|
Sprawdz swoje IQ
W tym rozdziale. Ocena własnego związku. Zmiana nastrojów (zwykle oznaczająca silniejszą depresję lub złość). Psycholog Joel Myerson wraz ze współpracownikami postanowił zbadać, czy równie fatalnie przebiega rozwój czarnych w okresie studiów[337]. Zgodnie z teorią mówiącą o tym, że różnice w zdolnościach z upływem czasu ujawniają się coraz wyraźniej, należałoby się spodziewać mniejszej wartości dodanej w czasie studiów do IQ czarnych niż białych, a co za tym idzie – większego rozdźwięku niż ten, który obserwuje się w szkole średniej. Kierownictwo. Hamre, B. K., Pianta, R. C. (2001). Early teacher–child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625–638. Szczęśliwość. Umiejętność czerpania satysfakcji z życia, cieszenia się sobą i innymi, a także wykazywanie energii i entuzjazmu podczas wykonywania różnych działań. Osobom obcującym wyłącznie z kulturą europejską trudno zrozumieć, w jakim stopniu osiągnięcia w kulturze wschodniej są zasługą całej rodziny, a nie sprawą indywidualnej chluby i statusu. Tak jak niegdyś kandydaci na urząd mandaryna, tak i teraz Azjaci dążą do sukcesu, ponieważ przynosi on korzyść całej rodzinie – zarówno ekonomiczną, jak i społeczną. Jakkolwiek osobistym osiągnięciom może towarzyszyć duma, nie są one drogą do własnego wzbogacenia się lub przydania sobie honorów. Śniadanie. Peters, M. (1995). Does brain size matter? A reply to Rushton and Ankney. Canadian Journal of Experimental Psychology, 49, 570–576. [47] Taylor (1980) również odkrył, że podobieństwo środowisk istotnie wpływa na korelację pomiędzy IQ bliźniąt jednojajowych, podczas gdy Bouchard (1983), korzystając z innych niż Taylor testów inteligencji, doszedł do wniosku, że podobieństwo środowisk nie ma większego znaczenia z punktu widzenia korelacji pomiędzy IQ bliźniąt jednojajowych. Bardzo stare wyjaśnienie odwołujące się do genów głosi, że prześladowania europejskich Żydów uderzyły najmocniej w jednostki mniej inteligentne, które rzekomo nie były dość sprytne, by uchronić się przed wrogiem. Efektem odsiania z puli genów nieproporcjonalnie dużej liczby genów obecnych u najmniej inteligentnych Żydów było podwyższenie średniego poziomu inteligencji pozostałych członków grupy. Uzasadnienie to ma jednak dwa słabe punkty. Po pierwsze, nie mamy pewności, że w pogromach rzeczywiście ginęli głównie najmniej inteligentni Żydzi. Równie dobrze można by twierdzić, że to ci najzamożniejsi i najinteligentniejsi najbardziej rzucali się w oczy, przez co byli bardziej narażeni na ataki. Po drugie, nie wiadomo, czy nieproporcjonalne usuwanie z puli genów jednostek najmniej inteligentnych spowodowałoby znaczące konsekwencje. Wyjaśnienie to odwołuje się do zjawiska znanego jako genetyczne wąskie gardło, a więc do skutków wyeliminowania niektórych genotypów z populacji rozrodczej w wyniku niecodziennych warunków środowiskowych. (Z klasycznym przykładem efektu wąskiego gardła mamy do czynienia, gdy niewielka część populacji rozrodczej opuszcza dany region, zmniejszając tym samym dotychczasową różnorodność genetyczną). Jest jednak mało prawdopodobne, by efekt wąskiego gardła powodował znaczny wzrost IQ Żydów, nawet gdybyśmy założyli bardzo dużą odziedziczalność ilorazu inteligencji. Całkowite wykluczenie z reprodukcji 15% osób z dołu krzywej rozkładu IQ podniosłoby przeciętny iloraz inteligencji następnego pokolenia o mniej więcej 1 punkt[405]. Musiałoby dojść do daleko posuniętej eliminacji rzesz ludzi z nizin puli genowej, i to przy wielu różnych okazjach, by wystąpiła tak duża różnica genetyczna. Twoi przyjaciele bardziej Cię akceptowali. Jak wyciągnąć dziecko z jego skorupy. Można zadać sobie pytanie, w jaki sposób naukowcy wykorzystali wyniki swoich badań. Czy opracowali na przykład zestaw jeszcze bardziej wyrafinowanych narzędzi intelektualnych dla ósmoklasistów? Niestety, w Wenezueli zmienił się rząd i podwyższanie poziomu inteligencji gimnazjalistów przestało być priorytetem. Muszę powiedzieć, iż w świetle spektakularnego sukcesu tego programu zdumiewa i niepokoi mnie fakt, że nikt nie zdecydował się kontynuować wenezuelskiego projektu. Jednym z bardzo popularnych podejść do problemu negatywnych uczuć jest tzw. restrukturyzacja kognitywna. Stanowi ona formę terapii poznawczo-behawioralnej, która opracowana została niezależnie przez dwóch psychologów: dra Alberta Ellisa i dra Aarona Becka. Psychologowie i inni specjaliści interpretują tę metodę na różne sposoby, ale w każdym przypadku jej podstawowe zasady są z grubsza takie same. Główną ideę restrukturyzacji kognitywnej da się podsumować sloganem: „Jesteś tym, co myślisz”, a jej podstawą jest odkrywanie sposobów analizowania lub odrzucania zniekształceń poznawczych. Zniekształcenia takie to poglądy na temat różnych osób czy sytuacji. Celem opisywanej tu metody jest pozbycie się tak zniekształconych poglądów i zastąpienie ich zdrowszymi, prawdziwszymi lub korzystniejszymi. Wreszcie, prawdopodobne jest to, że występujące czasem różnice w wielkości mózgów populacji czarnej i białej mają podłoże środowiskowe, a nie genetyczne (Ho, Roessmann, Hause i Monroe, 1981). W porównaniu z białymi czarne kobiety są w czasie ciąży bardziej narażone na wiele okoliczności, które mogą powodować mniejszy rozmiar mózgu i całego ciała u dziecka – od złego odżywiania po spożywanie alkoholu. Tak samo jest z czynnikami okołoporodowymi (Bakalar, 2007); znacznie mniejszy rozmiar mózgu związany jest także z wcześniactwem, zwłaszcza w wypadku czarnych niemowląt (Ho i in., 1981). Mózgi czarnych niemowląt są mniejsze od mózgów białych niemowląt tylko wtedy, gdy dzieci te urodziły się przedwcześnie (Ho i in., 1981). Również czynniki postnatalne, zwłaszcza związane z odżywianiem, stawiają w lepszej sytuacji rasę białą niż czarną (Ho, Roessmann, Straumfjord i Monroe, 1980). Zwolennicy odziedziczalności przedstawili mnóstwo danych świadczących o tym, że różnica w IQ pomiędzy czarnymi a białymi ma podłoże genetyczne. Jednakże wszystkie te dowody są pośrednie. Jeden na przykład mówi o tym, że wielkość mózgu związana jest z ilorazem inteligencji. Korelacja między nimi może wynosić aż 0,40[213]. A zgodnie z licznymi badaniami Rushtona mózgi przedstawicieli rasy czarnej są mniejsze niż mózgi białych[214]. [167] Slavin, 1995. Utrata motywacji. Autentyczne szczęście łączy w sobie wszystkie trzy powyższe rodzaje, dając możliwość „życia w pełni”, czyli życia spełniającego wszystkie trzy kryteria szczęśliwości. Dowiesz się, jak podchodzić do osób trudnych. Anderson, J. W., Johnstone, B. M., Remley, D. T. (1999). Breast–feeding and cognitive development: A meta–analysis. American Journal of Clinical Nutrition, 70, 525–535. Jeżeli regularnie tracisz zdolność do kontrolowania impulsów, być może warto skonsultować się ze specjalistą. Oto kilka sygnałów pozwalających określić, czy ludzie Cię słuchają. Czasem trudno jest określić, kiedy należy walczyć o swoje prawa, a kiedy w trosce o własne bezpieczeństwo lepiej jest położyć uszy po sobie. |
|